Marah

Marah… aku rasa sinonim sangat dengan sikap nie. Dah lama aku cuba agar tak cepat melenting dan marah-marah tapi tak berapa menjadi lah pulak. Hari nie aku dah mengamuk sakan ngan bebudak tahun 6. Adalah dua orang budak perempuan ni yang tak nak ikut gi perkhemahan esok. Yang aku geram dah nak balik sekolah baru ler datang jumpa aku. Ni yang wat aku hangin sangat. Nak kena carik budak lain pulak. Apa lagi kena amuk ler dia orang. Hah puas hati aku. Nak kata aku marah sangat tak ler jugak cuma kekadang geram ngan perangai geletis dia orang nie. Memang lah bebudak sekarang dah kurang rasa hormat pada guru. Bukan tak nasihat dah berbuih dah rasa mulut nie tapi ada lah dua tiga orang yang tak dengar kata. Tue yang geram sangat! 

Rasa nya tahun nie aku dah kurang marah…mungkin kat tempat baru murid pun tak ramai berbanding dulu. Lagipun aku nak berubah. Marah-marah nie bukan baik untuk kesihatan. Baik aku jalani hidup ni dengan seaman mungkin. Tenang dalam menjalankan tanggungjawab. Agaknya aku dah penat kot…usia pun dah bertambah jadi kurang-kurangkan ler.

Pernah juga lah dulu masa kat IPPM aku ditegur dek guru lelaki nie. Dia kata aku nie pemarah, tak sabor, cepat melenting, suara kuat dan yang seangkatan dengannya la. Tapi bila bab nak pinjam assignment baik pulak dia ngan aku. Hehehe marah-marah aku pun tak pernah pinjam kerja kursus orang. Aku lebih suka air tangan aku sendiri. Saje jer bagi kredit kat diri sendiri. Tapi sekurang-kurang aku nak berubahkan. Mmmm kena wat pelan-pelan la.

Tinggalkan Jawapan

