Mengawal Marah

Aku memang cepat marah! tak terkawal sejak hari Sabtu. Kekadang situasi adalah penyumbang utama kemarahan. Puas sudah bersabar. Menelan mana yang boleh ditelan. Sudahnya melampiaskan rasa hati pada seseorang adalah cara paling mujarab. Hilang sikit rasa sakit itu. Benarlah apa saja yang kita buat mesti ikhlas. Kalau tak payah, banyak sangat benda yang tak kena pada diri dan pandangan mata. Segalanya jadi serba salah. Kerja yang senang mula lah rasa berat kerana hati dipenuhi rasa marah. Pasti esok akan jadi lebih baik.

“Jadikanlah marah umpama api di dapur hatimu. Panasnya, biar berpadanan. Jangan terlalu kecil, hingga tindakan mu kelihatan ’mentah’. Jangan pula keterlaluan hingga peribadimu hangus terbakar!”

Kata-kata nie aku petik dari www.genta-rasa.com. Lunak rasa hati bila baca artikel tentang marah. Sejuk balik hati aku nie. Sebenarnya dalam apa jua tindakan kita baik untuk diri sendiri atau orang lain biar berpada. Terkadang kita tak akan dapat seperti apa yang kita mahukan. Tiada manusia sempurna. Maka aku terima apa jua yang datang. Biarlah. Apa yang penting

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s